Підсумковий урок з теми "Народні казки"

Підсумковий урок літературного читання з теми «Народні казки» № 38
Завдання уроку:
  • узагальнити та систематизувати  знання учнів, отримані при вивченні теми «Народні казки»;
  • формувати уміння і навички аналізувати, робити висновки з прочитаного;
  • створити в уяві дітей художні образи казкових героїв;
  • збагачувати активний та пасивний словник учнів;
  • розвивати пізнавальні й творчі здібності, уяву, фантазію;
  • виховувати шанобливе ставлення  до книги, інтерес до народної творчості та творчості письменників – казкарів;
  • виховувати бажання поповнювати свої знання.
Обладнання уроку: картки з деформованим текстом, яблука з загадками на листочках, картки з різними видами завдань, «чарівні предмети» із казок, ілюстрації казкових героїв, кросворд, костюми казкових героїв, м'яка іграшка Колобок, вислів  Сухомлинського В. О. «Казка – це, образно кажучи, свіжий вітер, що роздмухує вогник дитячої думки і мови» (записаний на дошці).
Тип уроку: узагальнюючий, систематизація знань.
Форма уроку: Інтегрований урок з мультимедійним     супроводом

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Вчитель. В ефірі – дитяча телепередача «В гостях у казки». З вами постійна ведуча – Тетяна Іванівна. Я рада вітати всіх присутніх у нашій студії. Слайд №1
Вчитель. Дозвольте представити вам команди, з якими я працюю: Василіса Премудра, Мудра Сова. У листах, які надходять до нас, глядачі часто задають запитання «Чому ми ведемо передачу саме про казки»? Слайд №2
А ось чому:
Василіса Премудра.
Існує книг багато на землі,
Вони цікаві, мудрі та повчальні,
Та кожен з нас, дорослий чи малий,
Казки читає – дуже вони гарні.
Мудра Сова.
Казка – це світ, чарівний та незвичний,
Казка – це диво, сповнене краси.
Поринуть у казку – це ж бо так цікаво,
Це справді свято, радість для душі.
Василіса Премудра.
У казці звірі свою мову мають,
Дерева розмовляють, мов живі,
Добро і правда завжди зло долають,
Тому і люблять казку діти всі.
Мудра Сова.
Мудра казко, казко – чарівнице,
Ти даруєш ласку,
Вчиш  ростить пшеницю.
Поведи нас за собою в світ
Прекрасний і чудовий.
ІІІ. Узагальнення та систематизація знань учнів
Вчитель. Давайте розгадаємо кросворд, щоб з’ясувати, кого ж не вистачає на нашому святі. Я читатиму завдання – уривки з казок, а ви будете відгадувати назву казки. Слайд №3, 4.
«Баба діда за сорочку, дочка бабу за торочку…» («Ріпка»).
«Уліз і ведмідь – стало семеро…» («Рукавичка»).
 «Я не пила, я не їла: тільки бігла через місточок, та вхопила кленовий листочок…» («Коза – Дереза»).
«А лисичка його гам! Та й проковтнула».(«Колобок»).
«А мишка бігла, хвостиком зачепила і розбила яєчко.» («Курочка Ряба»).
Вчитель. Яке слово утворилося у виділених клітинках? (Казка).
До класу заходить «Казка»
Казка
Вітаю вас, дорослі і малі,
Від всіх казок низенький вам уклін.
Я – казка мудра, хочу вам сказати,
Що кожен з вас мене повинен знати.
Бо, кажуть, казка вчить на світі жити,
Та правду й волю завжди боронити.
Я, друзі, казка добра й чарівна.
Мене ви знаєте і любите, мабуть.
Вчитель. Сьогодні у нашій передачі беруть участь діти, які хочуть в майбутньому стати постійними ведучими цієї програми. І ми спостерігатимемо за їхньою роботою в різних студіях і визначимо переможців.
Вчитель. Слайд №5. Наша передача монтуватиметься з різних телестудій. Отож, сьогодні у передачі: розвиток навичок правильного і виразного читання із студії «Юних дикторів», інформація про прочитані казки із  «Інформаційної» студії, робота в студії «Акторської майстерності» .
Робота в студії «Юних дикторів». Слайд №6

1. Орфоепічні вправи
Вчитель. Якщо ви хочете бути справжніми акторами, працювати будемо за всіма акторськими правилами. Актори, ведучі повинні багато читати, швидко орієнтуватися у запропонованих текстах, чітко і виразно промовляти слова. Адже по телебаченню вас не тільки бачать, але і чують.
- Промовте: га-ха, зі-сі, ву-фу, аб-ап, ти-ши, гу-ку.
2. Чистомовка. Слайд №7
Шу-шу-шу- чистомовки я пишу.
Ят-ят-ят- їх пишу для всіх малят.
Ки-ки-ки- і говорять залюбки.
Ло-ло-ло- щоб чисте мовлення було.
3. Деформовані тексти (за Едігеєм).
(Кожен учень читає свій текст і згадує, з якої казки уривок, хто її автор.)
Слайд №8
Картка 1.
…Я АН валсні ічо балачи сінг. Він кийта лийбі- білий і напухстий, шийм’як аз мох. А озмор…від гоньо нідику ен тевчеш, скрізь дошкуляє, вітьна пила мерзнуть. І огоніч поїстипо. Жах! («Чи є зима?», О. Буцень.)
Слайд №9
Картка 2.
…оП муто мосаму зеруо вавпла векийли білйи дьбіле з довгюо єшию і ничорм дзьомоб. огноОд зура зустрів лебьді сріблятус куриб і тівхо її стиз’ї. таСла кибра проситияс. («Про дівчинку Наталочку і сріблясту рибку», М. Трублаїні.)
Фізкультпауза. Слайд №10
Буратіно потягнувся
Раз зігнувся, два зігнувся,
Три присів, чотири встав,
П’ять – вперед закрокував.
Буратіно покрутився,
Раз схилився, два схилився.
Потім далі він пішов,
Але ключик не знайшов,
Щоби ключика дістати,
Треба нам навшпиньки стати
Робота в «Інформаційній» студії. Слайд №11


4. «Мозковий штурм». Слайд №12
- Як називають художній твір, у якому обов’язково є щось чарівне, незвичайне, фантастичне, нереальне? (Казка)
- Які існують дві окремі групи казок? (Народні і авторські)
-Чим вони відрізняються одна від одної?
- Які три вида казок ми вивчаємо в початковій школі? (Казки про тварин, чарівні казки і соціально- побутові).
-Які казки ми вивчаємо в 2 класі? (Казки про тварин).
-Хто головні герої цих казок? (Тварини).
- Як вони себе поводять в казках?
 «Телеграми від поштаря Пєчкіна». Слайд №13
Вчитель. В нашу телепередачу надходить багато телеграм. Але ж ці - без підпису. Допоможіть, впізнайте, хто не зміг потрапити до нас своєчасно.
Слайд №14
-«Дуже засмучена, Мишка випадково розбила моє яєчко, прийти не зможу». (Курочка Ряба з одноіменної української народної казки).
Слайд №15
- «З’їв семеро козенят, болить живіт». (Вовк із казки «Вовк та семеро козенят»).
Слайд №16
- «Моє гусенятко десь забарилось, тому прилетіти не зможу». (Івасик- Телесик з одноіменної української народної казки).
Слайд №17
- «Ніяк не витягнемо ріпку, тому прибути не зможемо». (Дід та баба з української народної казки «Ріпка»).
«Завдання від Білосніжки». Слайд №18
(Відгадати загадки, які записані на листочках яблучок, що принесла до студії,  як гостинець, Білосніжка).
Старенька бабуся у лісі жила,
Гостинці для неї онука несла.
Хто дівчинку цю по дорозі зустрів?
Як казка ця зветься? Хто б відповів?
                          («Червона Шапочка»)
До школи прямує хлопчак дерев’яний,
Чомусь потрапляє у цирк полотняний.
Відома ця книжка тобі, чи не так?
В пригодах яких побував цей хлопчак?
                           («Пригоди Буратіно»)
На городі виростала,
Сили набирала,
Непомітно, дуже швидко,
Великою стала.
Став тут дід усіх гукати
Та красуню рвати.
А цю казку, діти ви
Встигли відгадати?
                            («Ріпка»)
Підробив він голосок,
Став малим співати.
Здогадалися вони:
Вовк – не наша мати.
                            («Вовк і семеро козенят»)
Хто моторчик свій заводить?
З даху в гості хто приходить?
І на свято він дібрався –
Скажем дружно:
«Здрастуй, …(Карлсон)».
                        («Малюк і Карлсон»)
Ой, набридло на віконці
Все на сонечку сидіть.
Я візьму і покочуся,
Щоб побачити весь світ.
                      («Колобок»)
Працювала я у хатці,
Танцювала у палаці,
Є така у мене звичка –
Десь губити черевички.
                        («Попелюшка»)
Він веселий і не злобний,
Цей хороший дивачок.
З ним господар, хлопчик Робін,
І товариш – П’ятачок.
До прогулянок він ласий,
Є на мед чутливий нюх,
Зветься плюшевий ведмедик,
Всім відомо…(«Вінні Пух»)
Вигнав дід козу із хати –
Та й пішла вона блукати:
В зайця хатку відібрала.
Всі козу ту виганяли,
Рак козуню ущипнув,
Зайцю хатку повернув.
                          («Коза – Дереза»)
Сидить дівчина в корзині
На ведмежій дужій спині.
А чому ж вона сховалась,
До ведмедя не призналась?
                          («Маша і Ведмідь»)
Завдання Мудрої Сови. Слайд №19
(Кожна команда отримує набір з назвами казок, які вони повинні за 1 хвилину розподілити на 2 частини по розділам «Авторські казки» та «Народні казки». Василіса Премудра називає автора кожної казки із розділу «Авторських казок»).
Робота в студії «Акторської майстерності». Слайд №20
Вікторина «Чарівний кошик». Слайд №21  
Вчитель. У кошику знаходяться речі з казок. Я буду по черзі діставати якусь річ, а ви говоритимете, у якій казці вона зустрічається.
Бинт – («Айболить»)
Яйце – («Курочка Ряба»)
Горошина – («Принцеса на горошині»)
Ключ – («Пригоди Буратіно»)
Пір’я – («Кривенька качечка»)
Рукавиця – («Рукавичка»)
Черевичок – («Попелюшка»)
Цибулина – («Пригоди Цибуліно»)
Колосок – («Колосок»).

ІV. Підсумок уроку

Вчитель. Дорогі діти! Я вам дуже вдячна за любов до рідної мови, за уважне читання казок, за те, що ви любите і шануєте рідне слово. Бажаю вам подальших успіхів у навчанні.
Швидко спливають хвилинки,
От і прощатись пора.
Я на прощання вам зичу
Щастя, здоров’я, добра.

 Підведення підсумків конкурсів. Нагородження переможців. Слайд №22

Комментариев нет:

Отправить комментарий